Search This Blog

Friday, August 7, 2009

Syaaban Meninggalkan Kita dan Ramadhan Kembali Semula

Assalamualaikum wrt.. Alhamdulillah wassolatu wassalamu 'ala Rasulillah s.a.w
Amma ba'du. Saudara-saudaraku yang dikasihi, Ramadhan akan menjelma lagi. Sekiranya dikurnia umur yang panjang, insyaAllah kita akan berada di bulan mulia ini untuk kesekian kalinya. Bertuah sungguh rasanya andai diri kita yang hina dan kotor ini dipilih juga oleh Allah untuk menikmati Ramadhan.
Jauh sekali bezanya jiwa kita dengan para pencinta Allah. Mereka sentiasa merindui hadirnya Ramadhan, sedang kita.. Ah, malu rasanya untuk akhi teruskan. Sama-samalah kita muhasabah diri. Akhi dan antum, kita semua sering lalai dari mencintai Allah. Sehingga hadiah yang sungguh bernilai ini; kedatangan Ramadhan, seakan-akan biasa sahaja bagi kita.
Para pencinta Allah, hati mereka girang sekali menyembut Ramadhan. Bulan untuk mereka bermesra semesranya dengan Allah. Bulan yang menambah eratkan hubungan mereka dengan Allah. Manis sekali mereka beribadah di malam hari, lebih-lebih lagi di sepuluh akhir Ramadhan.
Sahabat-sahabat akhi,
Sejauh manakah sebenarnya cinta kita pada Allah. Hadiah yang diberi oleh kekasih kita di dunia ini, kita jaga, kita simpan, kita hargai begitu sekali. Sedangkan Ramadhan adalah hadiah daripada Allah. Adakah kita tidak merasai betapa Allah kasihkan kita? Kenapa hati akhi dan kita semua keras membatu. Sering sahaja kita ungkap kata cinta pada Allah, tapi sejauh mana istiqamahnya kita dengan cinta yang hadirnya hanya dari bibir.
Kita kata kita cintakan Allah, namun berapa ramai antara kita yang tidak istiqamah bahkan ada juga yang berat sekali mahu berjemaah di masjid atau surau? Berapa ramaikah juga antara kita yang mengaku cintakan Allah, namun jarang sekali bersengkang mata di sepertiga akhir malam untuk berduaan dan bermesra dengan Allah?
Berapa ramaikah juga antara kita yang mengaku akan Maha Berkuasanya Allah, namun jarang sekali mengadu kelemahan dan kekurangan diri padaNya?
Saudara-saudara akhi filLah,
Akhi harap sangat agar kita tidak pantas melihat kekurangan yang ada pada kawan2 yang lain. Bahkan, akhi menyeru kita semua, terutama diri akhi sendiri untuk kita nilaikan sejauh mana benarnya cinta kita padaNya. Sejauh manakah hadiah Ramadhan ini kita hargai. Ramadhan tahun lalu, akhi pasti ramai antara kita yang mendengar kata-kata “mungkin ini Ramadhan terakhir untuk kita tuan-tuan, tiada jaminan untuk kita kekal untuk berjumpa Ramadhan akan datang”. Mungkin dari lidah ustaz-ustaz di masjid, atau surau. Atau pensyarah atau guru agama. Atau mungkin dari lidah kita sendiri.
Nah, sekarang ternyata Allah masih memberi kita peluang untuk menikmati Ramadhan. Marilah kita hargai sepenuh hati kita. Lipatgandakan amal kita seqadar mana yang kita mampu. Rugi sekali andai Ramadhan ini berlalu tanpa erti seperti mana Ramadhan kita yang lepas-lepas. Amal sunnah diganda fardhu, yang fardhu diganda 50 kali. Aduhai, Maha Rahmannya Allah. Semoga kita semua benar-benar menghargai nikmat ini, dan semoga kita cemerlang di madrasah Ramadhan kali ini. Amin Amin Amin..

No comments:

Post a Comment